3 Redenen voor Realistische Doelen

Als je begint met trainen is het belangrijk om vanaf het begin concrete doelen te stellen. Je moet je afvragen waar je naar toe wilt en hoe je er uit wilt komen te zien. Als beginner kan dit soms erg lastig zijn, je weet nog niet wat je moet gaan verwachten. Ook kan je iets hebben van ik begin wel met trainen en zie wel waar ik eindig. Toch weet je van binnen wel waar je naar toe wilt en hoe je er uit wilt gaan zien, maak hier je doelstelling van!

De eerste paar maanden dat ik trainde wou ik gewoon iets breder worden. Ik had geen idee of ik het sporten wel zal gaan volhouden dus ik durfde geen hoge verwachtingen neer te zetten. Na enkele maanden begon ik mezelf wel doelen te stellen ( 70 kilogram wegen, ik was begonnen op 62 kilo) en vanaf dat moment was ik nog meer gedreven om te trainen en mijn doel te behalen.

Belang van doelen stellen?

Het maakt niet uit hoe fanatiek je bezig bent met sport, voor iedereen levert het stellen van doelen voordelen op. Door het stellen van een concreet doel werk je ergens naar toe, je zult merken dat je hierdoor harder zult werken om dit te bereiken. Het geeft je ook enorm veel voldoening om je doelstellingen te behalen. Als jij naar 70 kilo lichaamsgewicht toe traint kun je je vast wel inbeelden hoe goed het voelt als je dit bereikt hebt. Natuurlijk is dit gevoel maar voor even, want als je een doelstelling hebt bereikt kun je meteen een nieuwe neerzetten. Maar het heeft je dan het inzicht gegeven dat jij je doelen kunt bereiken, iets wat bij veel mensen ontbreekt. Het is ook leuker om te trainen voor een doel, iedere training weet je waarvoor je het doet.

Realistische doelen

Vaak wordt er aangeraden om naar andere sporters te kijken om een streef fysiek voor je te zien van hoe jij er uiteindelijk uit wilt zien. Dit is een goede manier om een doel voor je te stellen. Kies iemand uit die dezelfde lengte als jij heeft, zoek zijn gewicht op en kom erachter hoeveel kilogram jij moet aankomen om dit fysiek te bereiken. Let er wel op dat dit naturel bereikt is, zodat jij dat ook zonder middelen kunt gebruiken.

Wat je  moet onthouden is dat de fotos die je ziet van fitness modellen altijd op hun allerbeste moment zijn genomen (dagen naar toe getraind en een perfecte belichting). Om er in het dagelijks leven er zo uit te zien is voor weinig mensen weg gelegd en moet je dus zeker niet als doelstellen. De documentaire I want to look like that guy in the magazines geeft je een mooi beeld van hoe moeilijk dat is.

Maar wees niet bang om jezelf te hoge doelen te stellen, je zult jezelf verbazen hoeveel je kunt bereiken.

Korte termijn doelstelling en lange termijn

Je lange termijn doelstelling is je doelstelling van hoe jij er uit eindelijk uit wilt komen te zien, oftewel je streeffysiek bereiken. Daarnaast is het ook handig om korte termijn doelstellingen voor jezelf te maken, iedere korte termijn doelstelling is een soort mijlpaal. Denk hierbij aan 2 kilo aankomen in X weken tijd of over X aantal weken een bepaald aantal kilos kunnen squaten of welke oefening dan ook. Als je je alleen maar focust op je lange termijn doelstelling kan je de motivatie eerder verliezen omdat het zo lang lijkt te duren. Daarom is het belangrijk om zowel doelstellingen op het korte termijn als op het lange termijn te hebben.

Volhouden…

Het is belangrijk om je doelstellingen niet uit het oog te verliezen. Schrijf ze op en spreek ze uit in je omgeving. Hierdoor word je er constant aan herinnerd en wordt het moeilijker om op te geven. Ook al ben je nu super mager en wil je de nieuwe Arnold Schwarzenegger worden, wees niet bang om deze doelstelling uit te spreken. Door maar een vage doelstelling te hebben als iets breder worden zal je er nooit komen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *