Bodybuilding voeding

Er zijn bepaalde alledaagse producten die voor bodybuilders extra goed en gezond zijn.

Eieren zijn zeer goed voor het eiwit dat je binnen moet krijgen. (Rauwe) groente is vooral goed voor de verschillende vitamines die ze bevatten en koolhydraten krijgen bodybuilders vooral uit bonen.

Kip en kalkoen zijn ook levensmiddelen die bodybuilders veel eten, omdat zij hoogwaardig eiwit bevatten en weinig vet.

Water is belangrijk voor een goede doorspoeling en het bevat geen calorieën.

Aan de andere kant moeten bodybuilders oppassen met producten zoals frisdranken en koekjes, waar veel suiker in zit, spek wat slecht vet bevat en allerlei producten die kunstmatig zijn geproduceerd.

Eiwitten maken niet dik, en dus kunnen ze als vervanging van koolhydraten worden ingenomen. Er zijn nog meer producten die eiwit bevatten, zoals vlees, vis en granen, maar toch is het ook mogelijk om eiwitsupplementen te nemen.

Het is ook belangrijk om te letten op de inname van vet. Vermijd zoveel mogelijk verzadigde vetten als je aan het bodybuilden bent. Varkensvlees bijvoorbeeld, kun je het beste niet eten. Onverzadigde vetten zoals avocado’s en noten zijn wel goed, in een bepaalde mate, omdat deze ook goede andere voedingsstoffen bevatten.

 

Je hebt twee verschillende soorten koolhydraten. Langzame en snelle koolhydraten. De snelle koolhydraten zitten vooral in producten zoals bijvoorbeeld wit brood, snoep, frisdranken en nog veel meer producten die meestal bewerkt zijn. Deze koolhydraten kan je dan ook beter uit de weg gaan. Dan heb je ook nog langzame koolhydraten, die vooral te vinden zijn in producten zoals bonen, kikkererwten, linzen, rauwkost etc. Hoewel je de snelle koolhydraten het beste na de training kan eten als je dat al doet, kun je langzame koolhydraten op elk moment van de dag eten of drinken, maar wel met mate.
Beef Jerky heeft bijvoorbeeld een heel hoog gehalte aan proteïne, wat goed is voor de spieren en het is een heel makkelijk tussendoortje. Je neemt het makkelijk mee, kunt niet knoeien, en hebt het snel gegeten voor een flinke proteïne boost. Ideaal post-workout om snel wat proteïne binnen te krijgen, zonder te moeten koken. Een nadeel is wel dat er veel zout in zit, maar als je goed getraind hebt is dat geen probleem, dan moet je je zoutniveau juist terug opkrikken.

Naast de gewone voeding die bodybuilders dagelijks in moeten nemen, bestaan er ook nog voedingssupplementen, vaak in de vorm van pillen of poeder. Creatine bijvoorbeeld is een middel dat in poedervorm vaak wordt ingenomen na of voor een maaltijd, en wat ervoor zorgt dat de omvang van de spieren op lange termijn gaat toenemen. Proteïne shakes zijn ook zeer populair. Hier heeft men de keuze uit shakes die kant en klaar in de winkel te koop zijn, of een shake die je thuis zelf maakt, aan de hand van producten die veel proteïne bevatten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *