Buikvet Verliezen – Concrete Adviezen en Feiten

buikvet verliezen

Gewichten voor een belangrijk onderdeel in het opbouwen van het lichaam en het creëren van een mooie buik door buikvet te verbranden

Een heleboel mensen hebben last van buikvet. Dit is niet raar, aangezien dit gebied van het lichaam sneller vet ophoopt vergeleken met andere delen van het lichaam. Zeker bij mannen is dit een veel voorkomend probleem en wordt ook al snel aangeduid als ‘bierbuikje’. Buikvet verliezen en de manieren die daarvoor zijn is daarom ook een veel gezocht item op internet. Voor diegenen die het niet weten, een bierbuik is simpelweg vet en is wetenschappelijk gezien op geen enkele manier gerelateerd aan bier of alcohol.

Dus de eerstvolgende vraag die nu in je opkomt is…

Hoe kan ik mijn buikvet verliezen?

Aangezien mannen voornamelijk ‘lijden’ aan dit fenomeen, is het natuurlijk makkelijk aan te nemen dat u, als bezoeker van deze pagina en website, een man bent die hoogstwaarschijnlijk ook liever een sixpack heeft dan een buikje. Wat hierbij het voornaamste punt van aandacht is, is het feit dat buikvet simpelweg betekent dat het hele lichaam wat te veel vet heeft. Je zult hier dan ook geen speciale trainingsschema’s of diëten vinden die specifiek gericht zijn op de buik. Waarom? Omdat deze niet bestaan. Je kunt niet specifiek op een deel van je lichaam vet verliezen. Je verbrandt op je gehele lichaam vet of je verbrandt het niet, that’s it.

Gevaren van overdadig buikvet

Zoals gezegd, er is geen magisch dieet, superdrank, super voedingsmiddel of ‘super speciale’ sportoefening die specifiek het buikvet verbrandt. Wat wel leuk is om te melden, is dat wanneer je gaat afvallen, dit specifieke vet het eerste is wat zal verdwijnen! Het is dus zo dat 99 procent van de mensen die probeert af te vallen meer rondom de buikstreek afvallen vergeleken met het bovenste deel van het lichaam. Dit is weer simpel te verklaren: het vet rond de ingewanden heeft een hogere metabolische activiteit. Dat houdt in dat het iets makkelijker kwijt te raken is dan vet dat ‘onder’ de huid zit. Hoe meer je dus afvalt, liever gezegd, vet brandt, des te meer het vet rondom de buik zal verdwijnen en de spieren die er onder zitten, buikspieren, naar voren zullen komen.

buikvet afvallen

Hard trainen kan en zal lijden tot een strakke, platte buik!

Buikvet wegtrainen: de feiten

Het wegtrainen van buikvet is een veelgehoorde term, maar in hoeverre is dit nou echt mogelijk met bovenstaande feiten benoemd? Hier komen de hormonen in het verhaal. Hormonen reguleren bijna alle processen binnen het lichaam. Denk hierbij aan het feit of je lichaam vet opslaat of niet én waar dit vet überhaupt opgeslagen wordt. Wat vrij veel mensen zich niet realiseren is dat de voeding die je eet effect kan hebben op de totale hormoonbalans van je lichaam.

Hieronder vind je een overzicht van enkele voedingsmiddelen die schuldig zijn aan de vorming van buikvet door negatieve effecten op je hormoonbalans en die dus een reden zijn dat je moet hebt met buikvet verliezen.

Alcohol

Alcohol staat bekend om zijn vermogen om de testosteron-productie te onderdrukken. Dit hormoon is, bij vrouwen als bij mannen, betrokken bij de verbranding en afbraak van vet. Wie (relatief) veel alcohol nuttigt, breekt dus minder vet af. Sterker nog, je lichaam slaat hierdoor juist meer vet op. Dit vet wordt voornamelijk opgeslagen rond de buik en rond de organen in de buik, het al eerder genoemde inwendige vetpercentage.

Fast food

Denk hierbij aan patat en ander gefrituurd voedsel, maar ook koekjes, taart en snoep. Uit wetenschappelijk onderzoek, gepubliceerd in 2007, blijkt dat veel van deze voeding een overschot aan transvet bevatten. Transvet heeft grote, voornamelijk biologische, effecten op het lichaam die vervolgens vaak lijden tot de vorming van vet op en rond de buik.

Frisdrank heeft een invloed op de steroïde hormonen in het lichaam. Deze heten glucocorticoïden. Een meer bekende naam van deze hormonen is cortisol. Deze stof staat bekend om het feit dat het aanzet tot buikvet wanneer er te veel van in het bloed zit.

Hoe kan voeding helpen bij het verder verbranden van buikvet?

buikvet verliezen door voeding

Gebruik de juiste voeding om je vetverlies rond de buik te optimaliseren!

Bosbessen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een voedingsschema(dieet) waarin geregeld bosbessen worden gegeten, uiteindelijk zorgt voor een significante afname van buikvet. Uit een ander onderzoek blijkt zelfs dat een regelmatige inname van catechines, die je met name vindt in bosbessen, het verlies van (buik)vet met 77% vergroot ten opzichte van een dieet met weinig tot geen catechines. Andere bronnen van catechines zijn o.a. groene thee, witte thee en cacao.

Walnoten

De voedingsstoffen in walnoten, zoals bijv. omega-3 en andere goede vetten, helpen stresshormonen zoals cortisol te reguleren. Als de hoeveelheid cortisol in je bloed verhoogd is, zoals hierboven ook al benoemd, wordt er meer vet rond en op je buik opgeslagen.

Magere yoghurt

Een van de voordelen van yoghurt is dat het het aminozuur arginine bevat. Dit aminozuur heeft aangetoond dat het helpt bij de verbranding van vet en de vorming van spierweefsel ondersteund.

Citrusvruchten

Citrusvruchten bevatten veel vitamine C. Vitamine C draagt bij aan de verlaging van stresshormonen zoals cortisol en helpen dus bij het voorkomen van vet rond de buik.

Voorbeeld trainingsschema voor buikvet verliezen

vet verliezen buik

Leer je thuisvoelen in deze omgeving en verbrand dat vet!

Het is aan te raden om slechts tot maximaal 3 maal per week uw buikspieren te trainen en niet op 2 achtereenvolgende dagen. Het lichaam heeft tijd nodig om goed te herstellen en de spieren hebben tijd nodig om te groeien, dus denk aan de juiste voeding. Meer ervaren fitnessers zullen meer rust nodig hebben dan beginners, omdat de intensiteit van de training over het algemeen hoger ligt.

Wissel de oefeningen doordeweeks af, door steeds 3 oefeningen per keer te doen. In 1 week traint u 3 keer, zodat je dus 3 x 3 = 9 oefeningen per week kunt doen.

Hoeveel herhalingen moet ik per oefening doen?

Beginners:
3 setjes van 12 herhalingen per oefening die je doet.
Gevorderden:
4 setjes van 20 herhalingen per oefening.
Tussen de setjes van een oefening is het aan te raden dat je ongeveer 30 seconden pauze pakt

Buikvet verliezen – Conclusies

Zoals bij de meeste adviezen is de balans tussen hard training, juiste voeding en voldoende rust(!) cruciaal. Mensen die denken dat een uur per dag buikspier oefeningen een wasbordje creert en automatisch helpt met buikvet verliezen, hebben het mis en zullen falen, ondanks hun harde trainen. Het trainen van de spieren, het verbranden van vet en het volhouden van deze activiteiten(discipline) zal zorgen voor jouw droomlichaam. Dus, waar wacht je op?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *