Beginnen met Fitness

Als je de knoop hebt door gehakt en besluit om te beginnen met fitnessen dan komt er een hoop op je af.  Welk schema ga je volgen, hoe passen de trainingen in je agenda, welke voeding moet je eten? De meeste beginners, waaronder ik zelf toen ik begon willen het liefst direct zo snel mogelijk gespierder worden. Het gevolg hier van is vaak een slechte start waardoor je op de lange termijn er meer uit had kunnen halen.

In dit artikel beschrijf ik hoe de eerste weken van een beginner er uit zouden moeten zien naar mijn mening.

Verdiep je in fitness en voeding

Als eerst is het belangrijk om je te verdiepen in fitness en voeding. Vaak wordt er te makkelijk over fitness gedacht, mensen beginnen te trainen zonder enige kennis. Wie zich niet verdiept zou stukken minder resultaat halen, eerder gedemotiveerd raken en sneller blessures oplopen. Er komt enorm veel op je af en natuurlijk kun je niet meteen alles weten, maar je moet ergens beginnen. Lees je goed in of schakel een professional in die je op weg kan helpen. Dit kan een goed fitness boek zijn of een (online) personal trainer maar laat de magazines als Mens health links liggen. Het lezen van dit artikel is in ieder geval al een goede start 😉

Het schema dat je volgt

De eerste weken hoef je nog geen trainingsschema te volgen. Het liefst zou je van start gaan met het beste trainingsschema om zo snel mogelijk spiermassa aan te komen. Wat je beter kunt doen is de eerste weken gebruiken om alle (basis) oefeningen te leren en te perfectioneren. Kijk de eerste weken niet naar de kilos die je gebruikt bij een oefening, maar zorg juist voor een goede techniek. Als je de juiste techniek onder de knie hebt kun je na een aantal weken van start gaan en zul je een vele betere start maken.

Pas je voeding aan

Schrijf eens op wat je nu op een dag eet om hier bewust van te worden. Daarna kun je je voeding langzaam aanpassen. Verwacht niet dat je in een dag totaal het roer om kunt gooien om van super ongezond naar gezond te gaan, dat lukt bijna niemand. Het is beter om langzaam de aanpassingen door te voeren. Als je dan een keer een terug val hebt zou dit geen extreme val in het diepen zijn.

Maak eens een voeding schema om er achter te komen hoeveel voeding je daadwerkelijk op een dag nodig hebt. Volgens een voedingsschema leven is best zwaar en zeker niet voor iedereen praktisch. Probeer een goede balans voor jezelf te vinden tussen wat leuk is en wat resultaat oplevert. Daar heb je meer aan dan voor een korte periode extreem te leven om het vervolgens op te geven.

Stel doelen samen

Het is enorm belangrijk om jezelf doelen te stellen. Geloof mij, er gaan momenten komen dat je niet meer weet waarom je ooit begonnen bent met trainen. Als je een duidelijke doelstelling hebt word je er altijd aan herinnert waarom je begonnen bent met trainen. Weeg je nu, en bepaal waar je naar toe wilt. Je kunt ook doelstellingen maken bij het gewicht van een bepaalde oefening, dit kan enorm veel motivatie geven om het uiterste uit je training te halen. Wees hier bewust van en ga er voor.

Creëer geen valse verwachtingen

Om gemotiveerd te blijven moet je valse verwachtingen vermijden. Verwacht niet dat je binnen enkele dagen resultaat gaat zien.  Kijk niet alleen uit naar de eerste resultaten maar geniet van iedere training, de spiermassa zou van zelf komen als je op de juiste manier traint en eet. Gedemotiveerd raken heeft vaak met valse verwachtingen te maken, door hier bewust van te zijn kun je dit vermijden.

Maak progressie fotos

Wellicht voel je je er nu nog niet comfortabel bij om een foto van jezelf zonder shirt  te maken, toch raad ik je aan om dit te doen. Als je na enkele maanden trainen weer een foto maakt en ziet hoeveel je vooruit bent gegaan zul je echt verstelt staan (en hoogst waarschijnlijk meer willen). Dit kan je dus een enorme motivatie boost geven als je in een trainingsdip beland.

Tot slot

Je staat nu op het punt om aan de mooiste maanden van het sporten te beginnen. Je zult nooit zoveel en snel vooruitgang boeken als in de maanden dat je begint, daarna zou het stukken langzamer gaan. Geniet volop van deze maanden, maak een goede start door de tips in dit artikel en zie je lichaam veranderen.

Ps. Ken je iemand die net begonnen is met fitnessen of die wilt gaan fitnessen, deel dit artikel dan met hem!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *