Hoeveel dagen in de week moet je trainen?

Een veelgestelde vraag is hoeveel dagen iemand in de week moet trainen voor het beste resultaat. Net als bij veel andere vragen is er geen eenduidig antwoord op te geven, er leiden meerdere wegen naar Rome Wel zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Hou deze punten in je gedachte als je voor je zelf bepaalt hoeveel dagen in de week je gaat trainen.

Balans in je leven

Het is belangrijk om een balans in je leven te vinden. Het hebben van geen tijd bestaat niet, maar de besteding van je tijd heeft te maken met de prioriteiten die je stelt. Het kan zijn dat je een aantal andere dingen in je leven hebt die de prioriteit hebben. Probeer voor jezelf een balans te vinden waarin je voldoende dagen traint en ook je andere dingen kunt blijven doen. Als je zo vaak gaat trainen wanneer het eigenlijk niet uitkomt, gaat er een moment komen dat je moet stoppen.

Kwaliteit boven kwantiteit

De manier waarop je traint en hoeveel je geeft tijdens de training is vele malen belangrijker dan het aantal keer dat je gaat. Teveel mensen zitten in de sportschool constant op hun telefoon, hebben halve trainingen of weten niet waar ze mee bezig zijn. Je kunt beter drie keer in de week voorbereid en uitgerust naar de sportschool gaan in alles geven dan dat je er iedere dag rondhangt en niet tot het uiterste gaat.

Dit klinkt in theorie heel logisch, maar in de praktijk valt het tegen. Ben je enorm moe en weet je dat je tijdens de training er ook niet boven op komt, dan kun je beter een dag minder trainen zodat je de andere training wel vol op kunt gaan.

Minimum aantal keer

Als je serieus resultaat wilt zou je wel minimaal drie keer in de week naar de sportschool moeten gaan. Voor sommige klinkt dit al enorm vaak en voor andere weer erg weinig. Je training kan binnen een uur afgerond zijn. Laten we er vanuit gaan dat je iets langer bezig bent en ook naar de sportschool moet rijden. Dan ben je met drie keer in de week zon 6 uur kwijt. Dat is 4% van de totale duur van een week!

Voldoende rust

En zeer onderschat aspect van het hard trainen in de gym: pak je rust! Maar 6 uur slaap nodig? Probeer ook eens om een nacht 8 uur (of wat meer) te pakken. Je zult zien en voelen dat dit een uitstekende combinatie is.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *