Dieet is nog nooit beschouwd als een eenvoudig proces, door niemand. De reis naar een ideaal gewicht is onmiskenbaar eenvoudig: vasthouden aan een voedsellijst, x aantal calorieën consumeren enzovoort enzovoort. Maar de uitvoering is niet altijd een succes. Plotselinge gebeurtenissen die uw rooster in de war gooien, of die ooit gekochte zak chips die daar zo verleidelijk ligt, net op het moment dat je er het meest naar smacht. Het klinkt niet aantrekkelijk, en zeker niet als al die dikke reclames op tv en internet, maar langzaam afvallen is het best bewaarde ‘geheim’ van personal trainers en atleten wereldwijd.

Onze geest kan ons er letterlijk van overtuigen dat als we dat ene koekje niet nemen, we dood gaan. Natuurlijk weet u, als volwassene die rationeel kan nadenken, dat dit onzin is. Maar op dat moment, zijn we niet rationeel. Het kan zo erg worden dat we ons gaan gedragen als peuters die geen snoepje krijgen als ze erom vragen. Het is een kwestie van leven of dood geworden, althans, zo voelt het.

langzaam afvallen

Heeft u ook hulp nodig bij het afvallen van de nodige kilo’s?

Keuze: alles of niets of langzaam afvallen?

We zijn gehersenspoeld om te geloven dat een dieet gelijk staat aan pijn en moeite. Aanstaande bruiloft? Snel alles aanpassen. Strandseizoen om de hoek? De loopband op en dieetpillen slikken. Gala op de kalender? Paar dagen stoppen met koolhydraten en op de hometrainer.

Er is een verleiding om voluit te gaan wanneer je hebt besloten om een aantal kilo’s af te vallen. U denkt dat drastische maatregelen drastische resultaten zullen geven. Hoewel dit met mate kan, moet je je afvragen wat voor zin het heeft om op korte termijn 5 kilo te verliezen om vervolgens in record tempo het er weer aan vliegt… Plus rente. Je moet je afvragen wat er zo leuk is aan het feit dat je binnen de kortste keren slanker wordt, om het er vervolgens weer in sneltrein vaart terug aan ziet komen.

Buitengewone maatregelen lijken misschien noodzakelijk en dapper om te bereiken wat je wilt. Daarnaast zal het maken van drastische veranderingen ten goede van je fysiek je ook goed doen voelen, dat is zeker. De vloek met deze aanpak is echter dat je het op de lange termijn simpelweg niet volhoudt. Je zult je hoogstwaarschijnlijk erg goed voelen over het feit dat je uren hebt staan zwoegen en zweten in de sportschool, de gebak op de verjaardag laat staan of dat je geen koekje meer bij de koffie neemt ’s avonds.  En daarnaast ook nog dapper vasthouden aan goede eiwitten als kalkoenvlees en groene bonen met zilvervliesrijst. Maar of het zes weken of drie maanden lang goed gaat, de kans is enorm dat er weer een moment komt dat je vervalt in oud gedrag met bijbehorende slechte voeding.

Dit wordt ook wel “counterregulatory eten” genoemd, of meer algemeen bekend als het “what-the-hell”-effect. Dit verschijnsel beschijft wat er gebeurt met dieters als zij strikte regels voor zichzelf instellen. Alles gaat goed zolang ze strict volgens hun regels eten, maar wanneer ze een voedingsslippertje maken – zoals door per ongeluk de toegewezen calorie-inname overschrijden of het consumeren van “verboden” voedsel – alle regels uit het raam gooien en dus falen. Nu dat ze de lijn hebben overschreden, bestaan er geen regels meer om hen te leiden. “Dus wat maakt het uit, misschien eet ik de rest van de pastei ook nog wel even op?” Je maakte een slippertje, dus je dacht ik begin morgen weer goed. Of maandag.

snel afvallen

Haastige spoed is zelden goed?

Het what-the-hell effect is aangetoond in een experiment uitgevoerd door Kathleen D. Vohs en Todd F. Heatherton, waarin chronische nondieters de opdracht kregen om te kijken naar een clip uit een emotionele film. De helft van de groep werd verteld om te proberen om hun emoties te onderdrukken, terwijl de andere helft werd verteld om  hun gevoelens te laten zien. Het bleek dat de groep die hun gevoelens en emoties onderdrukte, meer moeite had hun eetlust te beheersen in vergelijking met de groep die hun emoties niet onder stoelen of banken schoof.

De bottomline is dit: helemaal uit je dak gaan met je dieet en bijbehorende sporten is voor de meeste mensen geen goed idee. Het is niet de meest duurzame benadering gebleken, zo blijkt uit alle testen.

Waarom moet het dan toch alles of niets zijn? Waarom gaan mensen met gemak van het ene extreme naar het andere? Waarom kost het ons moeite om een gouden middenweg te vinden?

De gematigde aanpak

In een tijd waar onmiddellijke bevrediging en resultaten worden verwacht, kan een gematigde aanpak ineffectief lijken op het eerste gezicht. Dit is wat mensen afschrikt. Het idee dat structurele gedragsveranderingen en schijnbaar moeiteloos vet verliezen eigenlijk kan werken, lijkt veel te goed om waar te zijn!?

Maar wat klinkt beter voor jou: fysiek fit zijn voor 365 dagen van het jaar of besluiteloos tussen ‘teveel’ fysiek en redelijk goede fysiek voor een tijdje?

Stop streven naar 100% perfectie en in plaats daarvan streef naar beter. Kunt u overwegen met behulp van de 80/20-regel, wat betekent dat 80 procent van je voedselkeuzes van goed voedsel komt, komen moet terwijl de resterende 20 procent kan worden behandelt. U kunt een regel 90/10, gebruiken als u wilt. Het punt is dat als je verantwoordelijk bent en leert leven met wat je het meeste van de tijd eet, je veel langduriger tevreden zult zijn met je lichaam en jezelf.

Wat hier belangrijk is, is dat je geen enkel voedingsmiddel geheel weigert. Zeggen “Ik zal nooit meer chocolade eten voor de rest van mijn leven” kan niet worden een realistische regel naleven, en, in feite, zou het u hunkert naar de zoet zelfs meer maken.

Betekent dit dat u altijd in staat zal zijn om te eten wat je wilt? Soms, als er dagen wanneer je echt, verlangt naar mager rundvlees met heerlijke jasmijn rijst en gestoomde broccoli. Maar, natuurlijk, er zijn ook tijden wanneer je niets anders wilt dan een bak met cornflakes opeten. En niet alleen een kleine kom. Uiteraard kun je dat niet doen en nog steeds mager blijven.

Uiteindelijk offer je eigenlijk een beetje op voor veel. Dit is een manier van eten wat je hopelijk jezelf goed ziet doen in de maanden en jaren die komen.

Overdragen van uw energie

vet verbranden langzaam

Goede manieren van vet verbranden zijn de manieren van de lange termijn.

Als je je te druk maakt over de kleine details van je voedingsprogramma of fitness schema, maak je het jezelf al moeilijk voordat het überhaupt moeilijk wordt. Er zijn genoeg keuzes te maken als het gaat om voeding en langzaam afvallen. Bijvoorbeeld, moet je proberen intermitterend te vasten of het spreiden van kleine maaltijden gedurende de dag? High intensity fietsen of gebruik maken van de lineaire aanpak? Koolhydraten in de ochtend of strikt in de avond? Full body training of splitten? Op lege maag cardio doen of helemaal gèèn cardio?

Dat zijn een heleboel besluiten die gemaakt moeten worden. Zoveel keuzes kunnen overweldigd zijn en daarom is het belangrijk om de keuze die gemaakt wordt, echt vast te houden voor langere tijd, zodat je goed kan meten wat de effecten zijn.

Dus kies uw gevechten

U kan ervoor kiezen om uw macronutriënten doelstellingen, d.w.z. percentage vet, eiwit en koolhydraten, uw hoogste prioriteit te laten zijn. Dan komt de nutriënten timing en voedsel keuze. Na die keuze ga je verder met de trainingskeuze en programma. Probeer geen onderdeel hiervan te ‘overdenken’. Maak je niet te veel druk als je de ene dag om 18.00 eet en dan volgende om 20.00. Als je nog niet helemaal klaar bent met je gehele workout wegens tijdgebrek, maak je niet druk en vervolg je schema, omdat je weet dat voeding de koning aan het eind van de dag is. Doe wat je moet doen en laat je niet afleiden door details!

Doe wat onderzoek, kies een programma en hou dit vol. Als dit betekent dat het inhuren van een coach het giswerk voor je uit handen neemt en je je hier prettiger bij voelt, maak die keuze en ga verder.

Als je dit allemaal niet als leuk ervaart, verander dan een keuze die je gemaakt had en ga verder met de rest. Consistentie is één van de belangrijkste indicators als het gaat om lange termijn succes. Als jouw methode goed voelt en na verloop van tijd ook zijn vruchten afwerpt, hou dit dan weer vol!

Als er iets leuk is, zal het moeiteloos voelen. Voor de keuzes die we maken en die ons bevallen zal het moeiteloos aanvoelen, terwijl keuzes die niet goed voelen ook uiteindelijk niet goed zullen uitpakken omdat ze niet worden volgehouden. Dit is exact het tegenovergestelde van wat we willen. Daarom zal snel afvallen altijd falen en niet bevordelijk zijn voor je lichaam.

Uiteraard zullen er altijd momenten zijn of komen waarop je de handdoek in de ring wilt gooien en lekker op de bank wil liggen met de voetjes omhoog en een grote zak chips erbij…

Maar over het algemeen, gaat de periode na de planning en gemaakte keuzes heerlijk aanvoelen. Als dat betekent dat je ook een lesje Zumba of Body Fit Boost in de maand doet, is dat natuurlijk helemaal goed! Je mag het dan niet vooraf bepaald hebben, maar als het je doel niet in de weg staat is er niks mis mee. Je glimlacht bij de gedachte van uw volgende training? Je kijkt uit naar de post-workout maaltijd na een stevige training? Blijf dan doen wat je doet!

afval geheimen

Geheimen van afvallen?

Er moet toch meer zijn?

Dus terwijl je in je stoel zit te lezen en je af te vragen of er nog meer is, maak je geen zorgen!

Dit is echt alles wat je in grote lijnen nodig hebt om die kilo’s te verbranden. Of het er nou 5, 10 of 30 zijn, langzaam afvallen werkt en werkt goed! Het kan zelfs eenvoudig en makkelijk overkomen, maar nogmaals, het draait om consistentie. Moge het nog niet duidelijk zijn voor iedereen, er zijn geen magische vet verbranders, geen geheime supplementen, geen nieuwe innovatieve supertrainingen die je in een magisch lichaam toveren.

Zeg vaarwel tegen het alles of niets diëten en afvallen, consistentie is hier om te blijven!